הריבית הנמוכה בשנים האחרונות מביאה משקיעים לחפש אפיקי תשואה חדשים לכספם שיחליפו את הפק”מים ותכניות החיסכון הבנקאיות. בכדי לפתות את המשקיעים, נוצרו מכשירי השקעה רבים על ידי בתי השקעות וכל המעורבים בשוק ההון על מנת לזכות בכספו של הציבור הרחב, בין היתר, נוצרו מדדים שונים המגוונים את ההשקעה.

מאת  BTB Israel

אחד המדדים שהושק עוד בשנת 2007 הוא מדד התל-בונד. מדד זה מתנהל בדומה למדדים הכוללים מניות אך שלא כמו המדדים האחרים, מדד זה מתמקד רק באגרות חוב קונצרטיות. אגרת חוב קונצרטיות היא איגרת חוב שמנפיקה חברה במטרה לגייס כספים כנגד התחייבות להשבתם למלווים בתוספת ריבית.

כיום, קיימים בישראל מספר מדדי תל-בונד: תל- בונד 20, תל-בונד 40, תל-בונד 60 ועוד. כל אחד מהמדדים מאגד, בהתאם לשמו, את כמות החברות שאגרות החוב שלהן הן בעלות השווי הגבוה ביותר. כך למעשה מנסה הבורסה לעודד משקיעים להשקיע בחברות שנסחרות בה מבלי שיחשפו לסיכון של העדר הגיוון ובכך, מצמצמת את הסיכון.

shutterstock_222658924-2

אולם, בחינת כדאיות ההשקעה באגרות חוב קונצרטיות, מציגה תמונה מעניינת בנושא הכדאיות. מנתונים שמפרסמת הבורסה, עולה כי בהשוואת מדדי התל בונד השונים, אורך החיים של אגרת חוב קונצרטיותהינו 3-4 שנים ולרוב, אגרת זו מספקת תשואה ממוצעת העומדת על 1%-2%.

אך את המשקיע מעניין הרווח לאחר מס. ובאגחי"ם מסוג זה, שהם צמודי מדד, המס במרבית המקרים הוא 25%. בנוסף, יש לחשב גם את העמלות השונות שיש לשלם למנהל קרן הנאמנות, לבנק בו מנוהל תיק ני"ע והתשלום עבור פעולות שונות כמו קניה ומכירה. כמו כן, יש צורך בידע ומעקב או ביועץ השקעות שילווה את המשקיע. זאת כאמור בהנחה שהשוק לא ישתנה וכוחות השוק יורידו את מחיר אגרת החוב. בחישוב כל האמור, התשואה המתקבלת נושקת לאחוז אחד בלבד (1%).

מה אם כן ניתן לעשות עם הכסף? ניתן להלוות את הכסף לאנשים שיש להם עסקים ולהרוויח.

באמצעות BTB ניתן לתת הלוואות שהריבית בהן נעה בין 5-10 אחוזים לשנה, וכיום ממוצע ההלוואות עומד על 7.5%, בממוצע זה מה שהרוויחו המלווים בשנים 2014 ו2015. ניתן להלוות גם סכום קטנים – מ500 ש"ח בחודש. אורך חיי ההלוואות עומד על 3 – 5 שנים, כך שלמעשה משך החיים הממוצע של ההלוואה הוא קצר משמעותית ועומד על 1.5-2.5 שנים. כמו כן, בניגוד להשקעה בשוק ההון, ב BTB אין עמלות מלבד תשלום מס של 15%. הצוות של BTB בודק את הלווים, קובע להם את הריבית ומודל ההשקעה הייחודי של החברה מפזר באופן אוטומטי את כספו של המפקיד להלוואות רבות ושונות. כך למעשה אין עמלות לא עבור ניהול ולא עבור קניה ומכירה וההלוואות נזילות ובאפשרות המלווה למשוך את כספו בכל זמן מבלי לשלם עבור קנייה ומכירה.

shutterstock

מחפשים אפיק השקעה חדש? השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם