בזמן שבשוק ההון מתקיימת כיום חגיגת גיוסי חוב, עסקים קטנים ובינוניים נאבקים על קיומם ומתקשים להתפתח בשל מחנק אשראי שמתקיים למרות הריבית האפסית של בנק ישראל.

מאת גיל גזית

בשוק ההון המקומי מתקיימת כעת חגיגת אשראי, חברות ציבוריות המנפיקות אג"ח מיישמות את הכלל העסקי הפשוט – גייס כסף כשאפשר ולאו דווקא כשצריך. כך ממשיך להתגלגל גלגל הגיוסים בשוק ההון שבו גופים מוסדיים משקיעים את כספי הלקוחות שלהם במניות ואג"ח של ברות מוצלחות יותר ומוצלחות פחות.

באופן טבעי, חברה המדורגת לדוגמה בדירוג BBB תעניק למלווים ריבית ממוצעת של כ-5% צמודה למדד שהם למעשה כ-7% ריבית לא צמודה למדד, ראיתי חברות רבות שגייסו חוב בתפקידי הקודם כמנכ"ל מידרוג, ואני רואה כיום במגזר העסקי מקרוב את מצוקת האשראי של המגזר העסקי.

חברה גדולה שהסיכון שלה לחדלות פירעון דומה לזה של עסק קטן, תצליח לגייס אשראי כמעט בלתי מוגבל, בעוד העסק הקטן או הבינוני יתקשה מאוד להשיג הלוואה בתנאים הוגנים מהבנק. כל זאת למרות קמפיינים שונים שמדברים על חיבוק, שיתוף ותמיכה. עסקים קטנים ובינוניים צריכים בסופו של יום פחות בלונים וסיסמאות ויותר נכונות מצד המערכת הבנקאית לאפשר מתן אשראי.

shutterstock_222658924

באוליגופול הבנקים ממשיכים ללכת על בטוח 

מעבר לעובדה הבסיסית כי עסקים קטנים ובינוניים לרוב לא יקבלו את האשראי אותו הם צריכים על מנת לפתח את העסק שלהם, ברוב המקרים הריבית בפועל תהיה ריבית של כ-10%, זאת למרות הריבית האפסית של בנק ישראל. באוליגופול הבנקים לומדים במשך שנים ללכת על בטוח, במיוחד כשמדובר באנשים שלא מכירים אישית את מנהלי הבנק ובעלי השליטה בו.

הבנקים לכאורה נלחמים על כל לקוח, מעניקים מתנות הצטרפות וביכול עובדים בשוק שבו יש שונות בין ריביות ועמלות בין בנק לבנק. בפועל, עבור רוב העסקים בישראל, שעות הפעילות של הבנקים אינה חשובה משום שהבנק בשבילם כל הזמן סגור.

בנוסף לכך, המעטים שאכן זכו לאישור ההלוואה הנכסף מהבנק נאלצים להעמיד ביטחונות שמקטינים משמעותית את סכום הכסף הזמין שלהם, בבנקים לא אומרים זאת בפירוש, אבל אם צריך להעמיד בטחונות של 100 אלף שקל בשביל לקבל הלוואה של חצי מיליון שקל, מדובר למעשה בהלוואה של 400 אלף שקל בתנאים מגבילים. בנוסף, לבנק יש זכות קיזוז לא כתובה, גם ללא ביטחונות לבנק יש את היכולות להחזיר את חובותיו בצורה אפקטיבית אך דורסנית.

אם עסקים מוותרים על התענוג שבתשובה שלילית מהבנקים יש להם כמובן אפשרויות נוספות בשוק הפרטי החוץ בנקאי, במקרה הזה כדאי לבחור גוף המעניק את מסגרת האשראי הנכונה בריבית ובדרישות הגיוניים. שוק אפור כמו כל סוג של פשע משגשג במקום שבו נוצר וואקום, כפי שראינו חברות ענק שלא מחזירות חוב, כך ניתן לראות עשרות אלפי עסקים בישראל שיחזירו כל אגורה של הלוואה שלוו, הצורך הממשי של שוק החוב הישראלי הוא להתבגר, לנהל נכון את הסיכונים ולאפשר סביבת אשראי תומכת על מנת לאפשר כמה שיותר חמצן לעסקים קטנים ובינוניים שמהווים את עמוד השדרה של הכלכלה בישראל.

GAL_2539

הכותב הוא יו"ר מיזם ההלוואות BTB מנכ"ל משותף ב-RGPI. 

ממקימי מידרוג, כיהן כמנכ"ל מיומה הראשון במשך כ 10 שנים. כיום מדרגת מידרוג כ- 150 מהחברות המובילות במשק. בתקופת כהונתו של גזית צמחה מידרוג והתפתחה לחברת הדירוג המובילה בישראל. מידרוג היא חברה בת של מודי'ס, חברת דירוג גלובלית בתחום הדירוג, המחקר וניתוח סיכונים.

יש לכם עסק ורוצים לשמוע כיצד הלוואה בשיטת ה-peer-to-peer יכולה לעזור לכם להתפתחהשאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם  בהקדם