ניתן היום, באופן זהיר וסולידי, לצד פיתוח של עסקים קטנים ובינוניים, להרוויח תשואות יפות מסכומי כסף קטנים במקום 'להשכיב את הכסף לישון' באפיקים סולידיים.

מאת אלון כץ

בתקופה זו של ריבית אפסית, שאלת המיליונים היא: "היכן לשים את הכסף"? ריאלית, ריבית אפסית בפיקדון בנקאי היא אלטרנטיבה גרועה במיוחד לכסף. בשיעורים הראשונים של בתי ספר להשקעות, מלמדים את הסטודנטים פעורי הפה, כי הבנק רוכש בחלק גדול מכספי הפיקדונות אג"ח ממשלתי צמוד מדד ובכך ניהנה אוטומטית מרווח ודאי ומובטח. הפער הריאלי כיום בין אג"ח ממשלתי צמוד מדד לפיקדון בבנק הוא פחות מ-0.5% לפני תשלום מס שגוזל עוד כרבע מהרווח. בעברית מדובר ברווח אפסי שגם אותו יכולה לשחוק אינפלציה סבירה, מי שרוצה לשמור על כספו, נדחק כלאחר כבוד אל עבר אפיקים הרפתקניים יותר, על כורחו, פשוט בכדי לשמור על הכסף.

גם השקעה בחברות בדירוג AAA אינה בטוחה

אם לדוגמה, נבחר להשקיע באגרות חוב קונצרניות של 20 החברות הגדולות במשק, הריבית השנתית תעמוד על כ-1.44% בלבד. יתרה מכך, משבר 2008 לימד אותנו כי גם הלוואה לחברות בדירוג AAA, אינה הלוואה בטוחה במאת האחוזים. כך, בעת סערה בשוק ההון העולמי גם האפיקים הסולידיים ביותר מתגלים כאפיקים שעשויים לטמון בחובם הפסד, למרות הביטחון הרב של החברות, סוכנויות הדירוג והגופים המוסדיים.

test_image

רווח ממוצע של 8% עם מיסוי מופחת של 15%

בהלוואות לעסקים הסיכוי לתשואות גבוהות יחסית הוא גבוה.  הלוואות לעסקים ניתנות לעסקים המבקשים הלוואה ומאושרים רק לאחר מעבר בחינה חיתומית בת מספר בדיקות וקריטריונים מחמירים של בדיקת אשראי, בדומה לאלו המקובלים בעת קבלת הלוואה בבנק.   לווה שצלח את הבדיקה יצטרף למספר לווים שיקבלו הלוואה מן הציבור וזאת באמצעות פיזור סכום ההלוואה בין מספר הלוואות שאושרו. מטרת פיזור סכום ההלוואה היא לצמצם את החשיפה להפסד אפשרי מחדלות פירעון של אחד הלווים. שיעור הריבית הממוצע המתקרב בהלוואות כאלה הוא כ-8% בממוצע כששיעור המס על הרווח עומד על 15% לעומת 25% שמחויבים לשלם לרוב המשקיעים המרוויחים בשוק ההון.

מוצר נוסף הקיים בשוק ההלוואות הוא השקעה בהלוואות ללווים פרטיים. לשיטתי, מסוכן פחות להלוות לעסקים שבדיקת יכולת ההחזר שלהם פשוטה יותר ומדויקת יותר. חשוב לזכור גם, כי עם כל הכבוד שבסיוע לשיפוץ קטן בבית, הלוואה לעסקים קטנים ובינוניים, כמעט תמיד תסייע להתרחבות של עסק ובכך, עשרות אלפי שקלים בודדים יסייעו ליצור מספר מקומות עבודה נוספים במשק הישראלי.  ניתן להלוות לעסקים החל מ-10,000 ₪ ומעלה, במידה ויש משקיעים המחפשים אלטרנטיבה לפיקדון הבנקאי, ניתן להלוות כסף (ולראות בכך תחליף לחיסכון) באמצעות אפיק זה באמצעות הוראת קבע בסכומים קטנים יותר החל מ-500 שקל. סכום קטן המאפשר ליהנות מרווחים הנובעים מהרחבה של עסקים קיימים בישראל. במקום להרדים את הכסף בבנק, ניתן להקל על מחנק האשראי בישראל, להלוות למגזר העסקי ולהרוויח ממגזר זה המהווה את המגזר החשוב ביותר בישראל – עסקים קטנים ובינוניים.

9325995752_e4b4d0044a_b

הכותב הוא אלון כץ, מנכ"ל משותף של מיזם ההלוואות BTB. 

לשעבר יועץ השקעות במרכז השקעות של בנק דסקונט. בעל ותק של 6 שנים בשוק ההון ובעל MBA.

רוצים לקבל מידע נוסף השקעות במתן הלוואה לעסקים קטנים? השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם