השקעה בנתינת הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים היא אלטרנטיבת השקעה בסיכון נמוך להשקעה באג"ח קונצרניות.

מאת דני כרוסט

בשוק של ריבית אפסית, לחוסכים המעוניינים בתשואה מסוימת על כספם אין ברירה אלא לקחת סיכון מחושב בכדי להימנע מקבורת חמור של ההון שלהם בפיקדון הנושא ריבית אפס בבנקים.  אל מול שוק המניות שנחשב בצדק כשוק ספקולטיבי, ניצב שוק החוב הממשלתי ושוק איגרות החוב התאגידיות – קונצרניות. למרות האופטימיות והכסות הסולידית, נפל שוק איגרות החוב בחודשיים האחרונים בכמעט 3.5%, המשקיעים הפרטיים בתחום הקונצרני לא לבד, יחד איתם מושקעים גופים מוסדיים רבים יחד עם קרנות הפנסיה.

השוק הקונצרני חושף את המשקיעים לסיכונים שהם לא בהכרח מודעים אליו. אגרות חוב המשוייכות לחברות בבעלות אנשי עסקים מובילים כמו אליעזר פישמן ולב לבייב ספגו הפסדים עצומים בשל החשיפה של החברות למטבע הרובאל הרוסי שנפל בחדות בעקבות נפילת מחירי הסחורות. כל ירידות השערים הללו וההפסד למשקיעים הוא בזמן שלא קרה דבר ספציפי לחברות בעלות החוב עצמן, לא היו פשיטות רגל עדיין וטרם דווח על תספורות כלשהן. מכאן, שלמרות היחלשות חריפה יחסית בשוק האג"ח הקונצרניות הסיכון להיחלשות נוספת עדיין כאן, עד להודעה השלילית הבאה שתבוא מכיוון כזה או אחר בשווקים.

shutterstock_222658924-2

חשיפה לחוב של מספר עסקים קטנים במקביל מסוכנת פחות מחשיפה לחוב של חברות ענק

פתרון אפשרי לחשיפה לאפיק קונצרני הוא השקעה בנתינת הלוואות לעסקים קטנים איכותיים. במקרה הזה החשיפה היא לדיפולט אפשרי של אחד או חלק מהעסקים, במקרה הזה, בגלל שההשקעה נעשית בצורה מפוזרת בין עשרות עסקים המשקיע נהנה מתשואה של שנתית ליניארית של כ-7.6%  כשהחשיפה שלו היא כאמור רק לחדלות פירעון של עסקים פרטיים ולמעשה הסיכון כאן הוא לפגיעה בתשואה ולא בקרן. המשקיע מנטרל כאן השפעות של נפילת מטבעות או משטרים זרים, הוא נשאר אדיש לשינוי מאקרו ומיקרו ונהנה כמו בנק גדול מהחזר ההלוואות שהשקיע בהן בתשלום חודשי.

shutterstock_234568837

נתונים של דוחות הבנקים ושל פלטפורמות בעולם העוסקות במתן הלוואות לעסקים קטנים כגון funding circle באנגליה שהיקף ההלוואות נאמד בכ-4 מיליארד שקל, מאשש את הטענה מצביע על כך ששיעור הצלחת ההלוואות עומד על 99%, וללא שום תנודתיות, באג"ח הקונצרני נתון זהה – 1% שיעור דיפולט אולם התנודתיות בבורסה גורמת למשקיעים המתוחכמים להרוויח תשואה גבוהה על חשבון הציבור הרחב שקונה את האיגרות רוב הזמן ביוקר ולעיתים מממש בהפסד.

תמהיל השקעה אופטימלי שמקטין את הסיכון ושומר על הרווח

לסיכום, השקעה בהלוואות לעסקים קטנים באמצעות פלטפורמה שמאפשרת גם בדיקת אשראי וחיתום ראוי לעסקים הלווים וגם פיזור של כספי המלווה למספר עסקים, יוצרת תמהיל השקעה אופטימלי שמקטין את הסיכון ושומר על הרווח שנגזר מגובה הריבית שמשלמים הלווים. בנוסף, כמובן שהשקעה בעסקים קטנים היא השקעה חברתית ערכית נכונה, המאפשרת לעסקים לצמוח, לייצר מקומות עבודה ולפתח את המשק בישראל.

ֿ

GAL_2244

מחבר המאמר דני כרוסט הוא דירקטור בחברת שרביט, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת ניסקו טלמטיקס מקבוצת ניסקו ארדן. הקבוצה פועלת בישראל, ספרד, ארה"ב, הודו וסין. בעברו היה סמנכ"ל שיווק בארד טכנולוגיות מקבוצת ארד דליה ובמשך מספר שנים מנהל מסחרי של חברות תעופה והיה יועץ השקעות בבנק איגוד.

רוצים לבנות תיק השקעות על ידי הלוואה לעסקים קטנים? השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם