כיום בשל צמצום מגבלות המרחק והזמן בין אנשים שהאינטרנט יצר בעולם, אין עוד צורך בגורם מתאם בין כספינו ולכן משתלם להלוות כספים באמצעות הלוואות P2P.

מאת צוות BTB

הלוואות Peer-To-Peer, הנקראות גם הלוואות חברתיות והלוואות בין עמיתים, צומחות במהירות ברחבי העולם, בישראל התחום נמצא עדיין בחיתוליו אך הוא מתחיל להתעורר ולצבור תאוצה. הלוואות חברתיות מאפשרות ליחידים, למשקי בית ולעסקים לקחת הלוואה חוץ בנקאית משתלמת לכל מטרה, בתנאים נוחים אף יותר מהלוואה מהבנק, כאשר הכסף מגיע ממימון המונים, כלומר משקיעים המחפשים אלטרנטיבה משתלמת כלכלית לכספם הפנוי.

כיום בשל צמצום מגבלות המרחק והזמן בין אנשים שהאינטרנט יצר בעולם, אין עוד צורך בגורם מתאם בין כספינו ולכן משתלם להלוות כספים באמצעות הלוואות P2P, בצורה זוהלווים זוכים להלוואה חוץ בנקאית בתנאים של ריבית בנקאית ומטה, מחוץ לאובלוגיו וללא שעבודים.

מסלול הלוואות עוקף בנק

עד להקמת המיזמים בארץ ובעולם להלוואות חברתיות, נאלצו הלווים לפנות לבנקים, לחברות כרטיסי האשראי, לחברות מימון פרטיות ולחברות פיננסיות נוספות כדי לקחת הלוואה למשק הבית או לעסק. במידה והגופים הפיננסיים לא אישרו את ההלוואה נאלצו לווים רבים לחפש אלטרנטיבות כמו הלוואות בשוק אפור.

shutterstock_199897229

בשנת 2005 הוקמה בבריטניה החברה הראשונה להלוואות חברתיות ושמה ZOPA, כיום החברה שולטת על כ3% מסך ההלוואות החוץ בנקאיות באנגליה. עם הצלחת המיזם בבריטניה החלו לצוץ חברות חדשות בתחום, בארה"ב הוקם בשנת 2006 אתר להלוואות חברתיות בשם Prosper Marketplace, ולאור הצלחתו קמו תוך זמן קצר אתרים נוספים. בעקבות ההצלחה באנגליה ובארה"ב תחום הP2P צמח במהירות בעולם, ואתרים רבים נוספים קמו במדינות אחרות, ביניהן גם ישראל.

למעשה, הלוואות PEER-TO-PEER נמצאות כרגע בעלייה מתמדת ברחבי העולם. ניתן לראות מגמה חיובית גם בקרב הישראלים הלומדים להעריך את כדאיות ההלוואות החברתיות, הן כלווים הזקוקים להלוואה אטרקטיבית, והן למשקיעים בעלי הון פנוי המחפשים אפיק השקעה משתלם, לנוכח העדר פוטנציאל בבנקים, בהשקעות נדלן מסובכות בתשואות שאינן הולמות את הסיכון ואת המאמץ לדעת רבים ושינויי חקיקה רבים האמיימים על משקיעים בעולם זה וכמובן הבורסה שאינה יציבה.

חיתום מהיר וריבית אטרקטיבית

כאמור, תחום הP2P מתחדש ומתפתח בארץ ובעולם, ניתן לראות כי חברות שונות בעולם זוכות להצלחה כבירה בענף, ביניהן אתר Lending Club האמריקאי שכבר העניק הלוואות בהיקפים עצומים של מיליארדי דולרים ואף הונפק בוול סטריט. בשנים האחרונות התחום הולך ומתפתח בארץ ומאפשר למשקיעים ליהנות מתשואה חיובית מרשימה בהשוואה לחלופות הקיימות, בעוד לווים יכולים לפסוח על הבנקים וחברות המימון החוץ בנקאיות ולקבל הלוואה בתנאים נוחים וליהנות גם מחיתום מהיר.

אם בתחילת הדרך של ההלוואות החברתיות בארץ רבים חששו מהנושא והמשיכו ללכת לבנקים ולחברות האשראי כדי לקחת הלוואה, הרי כיום יותר ויותר ישראלים, משקי בית ובעלי עסקים, הבינו את יתרונות ההלוואות מסוג Peer-To-Peer, וקמו בישראל מספר חברות איכותיות.

shutterstock_306860177

ראוי לציין כי בארץ, בהשוואה למדינות כמו ארה"ב, גרמניה, צרפת ובריטניה, יש לבנקים לובי חזק והרגולטורים דואגים לשמור על יציבות הבנקים. לכן, תחום ההלוואות החברתיות מתקדם יחסית באטיות. יש לזכור כי גופים פיננסיים בישראל וגם הלווים נחשבים יחסית לשמרניים, וגם בתי השקעות עדיין אינם מזרימים כספים להלוואות באמצעות הפלטפורמות החדשות, אך המגמה משתנה, וגם הציבור הישראלי מתחיל להבין את יתרונות השיטה ואת היציבות הכלכלית המאפיינת את חברות הP2P בגלל פיזור הסיכונים. על פי נתוני חברות הP2P בארץ עוד ועוד ישראלים לוקחים הלוואות באתרים השונים או מצטרפים כמשקיעים.

על פי התחזיות של מומחים בענף ההלוואות אתרי ההלוואות P2P בארה"ב יגיעו עד שנת 2025 להיקפי הלוואות בשיעור של 10% משוק האשראי, בארץ התחזית מעט יותר פסימית ומדובר על שיעור של כ5% משוק ההלוואות. בארה"ב החלו אתרי הP2P לשתף פעולה עם הבנקים ואלה מעבירים אליהם לווים, גם חברת גוגל הודיעה לאחרונה על שיתוף פעולה עם אתר Lending Club על מנת לספק לעסקים קטנים המפרסמים בגוגל אפשרות לקחת הלוואות משתלמות.

בישראל החברות מתחרות בבנקים ולא נמצאות תחת פיקוח, על פי הנתונים הן זוכות להיקפי הלוואות הולכים וגדלים בשנתיים האחרונות. הצפי הוא שאתרי הP2P בארץ יתפסו יצברו תאוצה בשנים הקרובות, בדיוק כמו בעולם, וזאת בעקבות המודעות ההולכת וגוברת לענף זה וליתרונות הכלכלה השיתופית וההלוואות החברתיות.

רוצים לקבל מידע נוסף אודות עולם ההלוואות ב-P2P? השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם עם מידע נוסף