המחשבה של להוציא את כל החסכונות מהבנק באמת נשמעת מעט מפחידה ואף מאיימת, אבל אין צורך ללכת לקיצון ולהוציא את הכול. אני למשל ניסיתי כמה אפיקי השקעה שונים, השוויתי בין התשואות וראיתי איפה כדאי לי להמשיך לשים את הכסף שלי. אז עכשיו השאלה הגדולה היא – איפה לכם כדאי להשקיע?

מאת מערכת BTB (פורסם במקור ביום 10.5.16 ועודכן ביום 7.2.18)

כמישהו שניהל את עצמו כלכלית בצורה נכונה עד כה, מצאתי את עצמי באמצע שנות ה-30 לחיי עם סכום נכבד של כסף שיושב באיזה חסכון או פיקדון בבנק ו״צובר״ ריבית. הבעיה היא שהבנתי לאחרונה שהכסף שלי שיושב שם, לא באמת עושה יותר מידי כסף והיחיד שמרוויח על חשבוני? הבנק. עשיתי קצת מחקר והגעתי למסקנה הברורה – למה שאני לא אקח את הכסף הזה ואשקיע אותו במקום אחר? מי יודע, אולי על הדרך אני אפילו אעשה עוד כמה שקלים נוספים?

המחשבה של להוציא את כל החסכונות מהבנק באמת נשמעת מעט מפחידה ואף מאיימת, אבל אין צורך ללכת לקיצון ולהוציא את הכול. אני למשל לקחתי סכום חלקי מתוך הכסף שהיה לי, והשקעתי אותו מחוץ לבנק. ניסיתי כמה אפיקי השקעה שונים, השוויתי בין התשואות וראיתי איפה כדאי לי להמשיך לשים את הכסף שלי, לפי האפיק בו הוא הרוויח את התשואה הגבוהה ביותר. אז עכשיו השאלה הגדולה היא – איפה לכם כדאי להשקיע?

shutterstock

אני יכול להציע לכם מספר מקומות בהם תוכלו להשקיע כסף, ואפילו להרוויח ממנו עוד בטווח הקרוב, וודאי בטווח הרחוק. קודם כל יש את הנתיבים המוכרים:

נדל״ן

נדל״ן נחשבת להשקעה הרווחית ביותר בישראל כבר שנים רבות, במיוחד עם עליית מחירי הדירות הבלתי פוסקת; בעשור האחרון דירות בישראל הכפילו את השווי שלהן! זו בהחלט האופציה הטובה ביותר להשקעה לטווח הארוך, אם יש לכם מיליון שקל בצד לפחות, אם לא יותר. אבל אם אתם כרגע מעוניינים בלהשקיע רק סכומים קטנים של כסף, זו כנראה לא ההשקעה בשבילכם. מדובר פה גם בהרבה עבודה – כדי לרכוש דירה יש לאתרה, לנהל מו"מ ולהיעזר בשירותיהם של מתווכים, עורכי דין, משפצים, מובילים, לרכוש ריהוט ועוד. אחר כך צריך לאתר שוכר וההתקשרות עמו דורשת הסתייעות במתווך ועורך דין ומדובר בעלויות נוספות. בקיצור – לא זול ומצריך הרבה עבודה מצדכם.

לי לא היה הון התחלתי מספיק גדול ולכן אפילו לא שקלתי את הנתיב הזה.

בורסה

היתרון בהשקעה בשוק ההון הוא שלא חייבים להשקיע סכום גדול כמו בנדל״ן, ושבבורסה הם מפזרים את הכסף שלך בצורה כזו שרמת הסיכון נמוכה יחסית. אפשר להשקיע במגוון רחב של מכשירי השקעה בבורסה כמו מניות, אגרות חוב, מוצרי מדדים, נגזרים, מט"ח וסחורות. הרווחים שלכם יהיו תלויים בתשואה של מכשירי ההשקעה שבחרתם ומשתנים רבים נוספים, קשה להעריך תשואה בשוק ההון, בעיקר כי היא מושפעת משינויים בחברות עצמן, בכלכלה ופרמטרים רבים נוספים שלא תמיד קשורים למצב הכלכלי הנוכחי, עליהם אין לך שליטה או ידע מספיק. בנוסף, יש עלויות עסקה רבות של עמלות למנהל תיקים, עמלות קניה ומכירה וניהול עבור הבנקים.

לי זה היה מסובך, לא הרגיש מספיק בטוח או יציב וזה הימור גדול ממה שאני מוכן לקחת.

shutterstock.com
shutterstock.com

למזלי לפני שהתייאשתי, גיליתי אופציה נוספת ופשוטה, אשר נוצרה במיוחד עבור אנשים המעוניינים להשקיע סכומים קטנים של כסף, בסיכון נמוך שלא תלויה בבנקים או בשוק ההון; השקעות Peer-To-Peer. מדובר בהשקעות מ-2000 שקל ועד מיליון שקל ויותר. והלהיט? אין מתווך – אנשים שיש להם כסף להשקיע מלווים לאנשים בעלי עסקים שצריכים הלוואה, מבלי לערב את הבנק או בתי השקעות המדינה בתהליך.

איך עושים את זה?

מצאתי מספר חברות העובדות בתחום ההשקעות p2p בשיטות שונות. באמצעות כל אחת מהחברות אפשר להשקיע סכום קטן יחסית של כסף, ולהרוויח סכום יפה בחזרה. איך זה עובד? אתה משקיע איזה סכום שיש לך כרגע נזיל להשקעה (שמתי בהתחלה 2000 שקל), חברת ה-p2p לוקחת את הכסף שלך ומפזרת אותו בין מספר לווים, אותם הם בוחרים בעזרת מגנוני ביטחון שונים. התהליך הוא פשוט ואינו מצריך מפגש בין הלווים למלווים. את כל התהליך עשיתי אונליין ואפילו לא הייתי צריך לצאת מהבית!

ומה עם בטוחות? מי דואג לכסף שלי ?

ומי מבטיח שאני לא אפסיד את כל הכסף שלי אתם שואלים? ובכן, החברה שאני השקעתי בה, BTB למשל, מלווה כספים רק לאנשים שמקיימים פעילות עסקית למעלה משנתיים, הם עושים על לווה בדיקות מקיפות כדי להבטיח שהלווים יחזירו את הכסף במלואו. בכל רגע תוכלו לבקש למשוך את הכסף שלכם בחזרה ולסיים את הפעילות שלכם כמלווים. חברת BTB מדווחת על ממוצע תשואות של קצת פחות מ-7% למשקיעים שלה, לפני עמלה קטנה של חצי אחוז. החשוב ביותר הוא, שאני מקבל את החזר הקרן והריבית כל חודש בתשלום ישר לחשבון. אני מעדיף למחזר ולהלוות שוב ולהגדיל את הפיזור (ולהרוויח ריבית דריבית) אבל אפשר גם לקבל את זה כמו שמקבלים שכר דירה.

shutterstock.com
shutterstock.com

למרות הסיכון הנתפס מנתינת הלוואות לאחרים, במשך ארבעת השנים האחרונות BTB מדווחת שכל המפקידים קבלו את כל התשלומים מכל ההלוואות ובזמן וזאת בזכות מערכות ההגנה שהחברה מפעילה על המפקידים. בסופו של דבר זו גם הדרך שבה הבנק עושה את כספו וכולנו יודעים שהבנקים רווחיים מאוד. אני עוד לא יודע בוודאות כמה הכסף שלי ירוויח מההשקעה הקטנה שלי, אבל אני יכול לומר בוודאות שמאז שהשקעתי את הכסף שלי הוא כבר הספיק להרוויח.

לפי הממצאים שאני הגעתי אליהם, במידה ואתה רוצה להשקיע סכומים יחסית קטנים ועדיין להרוויח תשואות יפות, P2P היא כנראה האופציה המשתלמת ביותר.