נפתח בשאלה: איך מיליארדר הופך למיליונר? תשובה: הוא עולה לישראל.

איזה מן שם זה, עסק קטן? עסק שמחזור המכירות השנתי שלו הוא 20 מ' ₪ הוא קטן? עסק שמעסיק 5-11 עובדים הוא קטן? בעל העסק יודע כמה גדולים הם המאמצים שהוא עשה במשך שנים כדי להגיע למצב שהעסק צומח, שומר על מחזור המכירות, עומד בהמון מחויבויות (ספקים, עובדים, לקוחות, כספים, הנהלת חשבונות, שיווק, פרסום, ניהול עובדים, ניהול מלאי, שירות, חיים אישיים) ומתפתח. למרות זאת, העסקים בקטגוריה זו זכו (שלא בצדק) להגדרה הלא מחמיאה 'עסק קטן'. דעו שעסק כזה משלם הרבה מיסים למדינה משך שנות קיומו וכעולה מן ההגדרה, הוא מייצר 5-11 מקומות עבודה. זה קטן? זה ענק!! מי שחושב שאפשר לייצר מחזור של 20 מ' ₪ בשנה עם 11 עובדים בלבד לא מבין בכלכלה, בכסף או בעסקים. אנו יודעים שמרבית העסקים שיש להם מחזורים כאלו מעסיקים לפחות 20 עובדים ויש מקרים לא מעטים בהם יש יותר מ-100 מועסקים באותו המחזור (במסעדות למשל, בחברות שמירה, אחזקה וניקיון). ושוב נשאלת השאלה, מתי ירעננו סוף סוף את החשיבה הכלכלית כך שתתנתק מן החשיבה הישנה שהחלה בשנות ה-70 וששום גורם לא משנה אותה למרות החדשנות שאינה פוסקת.

למטבע שני צדדים

ויש להגדרה זו משמעות קריטית על התפתחות העסק. לצערם של בעלי עסקים אלו בגלל שהעסק מוגדר כ"קטן" הוא לא זוכה ליחס חיובי. כעסק קטן הוא יתקשה לגשת לעבודה עם רשויות מקומיות, האשראים בבנק יהיו קטנים גם הם, העסק הקטן הזה לא יתקשר במכרזים לביצוע עבודות תשתית או אחרות ולא יהיה לו מגע עם רשויות המדינה השונות (להוציא חריגים כמובן).

אך למטבע שני צדדים: דווקא העסקים הקטנים שלא זוכים לשום יחס מהמדינה ומשום גורם רשמי, נושאים הכל על גבם, וצריכים לסמוך רק על עצמם – נהנים כעת מהוודאות שמאפיינת אותם. בעלי חנויות ימשיכו למכור סחורה בחנות ולקבל את הכסף בקופה. מסעדנים ובעלי בתי קפה ימשיכו לספק את החוויה שהם מספקים תמורת תשלום החשבון בסוף הארוחה, וכך כל המגזר הקמעונאי שהוא בלתי מבוטל. עסקים אלו ייהנו מיתרון בתקופה זו ולא ייפגעו מהשיגעון הפוליטי "שסינדל" את המדינה. בתקופה המוזרה אליה נקלענו מדובר בברכה אמיתית כנראה. הרי מי שמתקשר עם עירייה או עם רשות ממשלתית יקבל את כספו לאחר שתקציבי העיריה או הרשות יתמלאו, ובתקופה בה אנו נמצאים, לקראת בחירות שלישיות – אין ממשלה, לא מקדמים תכניות, לא מקבלים מענקים מהמדען הראשי, לא מקבלים תקציבים לפרויקטים והרשויות לא משלמות. כך, אם נחזור לבדיחה שלנו מהפתיחה, עסק גדול ש'זכה' להתקשר עם רשויות המדינה וחשב שייהנה מתזרים גדול בשנים הקרובות, רכש ציוד וסחורות, הגדיל תקורות וגייס עובדים – הופך על כורחו, להיות עסק קטן. לא בגללו – בגלל המדינה.

"שיידעו כל בעלי העסקים הקטנים: אתם גדולים!"

זו דוגמה נוספת לעוצמתו של מגזר העסקים הקטנים ולכך שלא רק שהוא מספק לאזרחים את שהם צריכים בכל עת, מדובר במגזר שתמיד יהיה יצרני, תמיד יצמח ותמיד יספק מקומות עבודה וישלם מיסים גם לממשלה שעוסקת בבחירות ובבחישות פוליטיות. ראוי סוף סוף לקבוע שמי שמחזיק עסק במשך שנים ומעסיק עובדים רבים יקבל פרס על תרומתו למדינה ולמשק. הרי מוענקים פרסים לתעשיינים וליצואנים ואלו זוכים למענקים והטבות רבות, לעומת בעלי העסקים הקטנים שרק שומעים כל בוקר כמה הם קטנים. שיידעו כל בעלי העסקים ובפרט בעלי העסקים הקטנים: אתם גדולים! אתם המנוע של הכלכלה הישראלית ושרק תמשיכו בכך. למרבה הצער, אין באופק צפי לשינוי היחס או מתן הקלות מהמדינה ועליכם להמשיך ולסמוך רק על עצמכם.

עו"ד שלומי תורג'מן, מנכ"ל משותף ומייסד

הכותב הוא שלומי תורג'מן, מייסד ומנכ"ל משותף ב-BTB, פלטפורמת ההלוואות המובילה בישראל לבעלי עסקים.