מוזס יהודה ונח 13, תל-אביב

0732-0732-55

משקיע עצמאי? מנהל השקעות? הנה 5 שאלות שאתה חייב לשאול את עצמך לקראת 2021

אלון כץ, מייסד ומשנה למנכ"ל

מאת: אלון כץ

אנו עומדים לסגור את הרבעון האחרון של אחת מהשנים הקשות והמסובכות בעולם ההשקעות. שנה בה בישראל אין וודאות פוליטית, בעולם מתקיימות מלחמות סחר, בבחירות בארה"ב מתחלף שלטון, שוק המניות תנודתי מאוד, וכמובן, משבר הקורונה נותן אותותיו בכל מקום – ומי יודע אילו הפתעות עוד מחכות למשקיעים. כל אלו ועוד הובילו לתחזיות סותרות מצד האנליסטים והכלכלנים בבתי ההשקעות השונים בארץ ובעולם, לרבות הבכירים שבהם. למנהלי השקעות, וכך גם למשקיעים מוסדיים שנוטים לקבל החלטות עבור אלפי ומיליוני אנשים וגופים שונים, ישנה אחריות רבה כלפי המשקיעים שלהם לקראת שנת 2021.

לכן, עלינו כמומחי השקעות הפונים לייעץ לאחרים, להתכונן טוב יותר לשנה הבאה ולשאול את עצמנו 5 שאלות מפתח שיש בתשובתן להשפיע רבות על עתיד ההשקעות שלנו:

  1. מה תהיה ההשפעה של הבחירות בארה"ב? עכשיו זה סופי, ביידן הוא הנשיא הבא של ארה"ב. האם יהיו לכך השפעות על השווקים? ברור שכן, אך בכל מקרה עצם ההכרעה היא דבר חיובי ביותר לשווקים הנרתעים מאי וודאות. מומחים משפטיים רבים מעריכים שגם המאבק המשפטי הצפוי של טראמפ על תוצאות הבחירות לא צפוי להשפיע בצורה משמעותית לאור הסיכויים הנמוכים של מאבק שכזה. עד הקורונה, ראינו במשך תקופת נשיאותו של טראמפ מצבי רוח שונים ביחס להשפעות של מלחמת הסחר מול סין ומדינות נוספות, שגרמו לשינויים דרמטיים בביצועי תיקי ההשקעות ואף בפיזור הגאוגרפי של המשקיעים, שרבים מהם עברו להשקעות מקומיות יותר. יועצים ומוסדיים יצטרכו להחליט בעצמם אם לאחר שינוי השלטון המתחים בסחר יתגברו או יחלשו, וכן האם להשקיע בסין ובמדינות מתעוררות נוספות – דבר שעלול להיות בעייתי. היום ישנם מכשירים נוספים שעשויים להיות מסוכנים פחות ותנודתיים פחות, ועל מנהל ההשקעות לחשוב על כל האפשרויות המונחות לפניו – לרבות השקעות אלטרנטיביות. יש לזכור שהמשקיעים אוהבים לראות את התשואה הסופית שהם מקבלים ולא את התשואה ברוטו. לכן, אם יש המרות מטבע, מיסוי בעייתי או דמי ניהול גבוהים שמכרסמים בהשקעה, המשקיעים צריכים לדעת את זה מראש ולא יאהבו לראות פרסום שמפנה לתשואה גבוהה אך השורה התחתונה נמוכה משמעותית.
  2. איך הבורסות בעולם ימשיכו לתפקד במשבר הקורונה? עד כה, רבים מהמשקיעים תהו על הסתירה שבין המשבר הכלכלי והבריאותי העצום, לבין העליות במרבית הבורסות בעולם, בעיקר בארה"ב, ומבחינה סקטוריאלית – סקטור הטכנולוגיה העולה מול כל היתר. הנתונים מלמדים כי במדינות בהן שוק הטכנולוגיה נמוך יחסית – מרבית מניותיהן בירידה מתחילת השנה, ומדינות בהן ענף הטכנולוגיה מהותי יותר – מציגות רווח – משום שסקטור הטכנולוגיה דחף את הבורסות כלפי מעלה. בארה"ב למשל, ללא חברות הטכנולוגיה, מדד ה-S&P היה כעת בירידה.
  3. אילו כלים טכניים הולכים לעצב את האסטרטגיה שלכם? חשבו באילו כלים טכניים כדאי לכם לעשות שימוש לתמיכה באסטרטגיה שלכם: AI ו-Machine Learning זכו לפריצות דרך עצומות בעולמות ההשקעה בשנים האחרונות, מה שמקנה למשקיעים המוסדיים וליועצי השקעות כלי ניתוח נתונים מעמיקים יותר וממשק משתמש אינטואיטיבי יותר המסייעים לקבלת החלטות פיננסיות חכמות ולהגיע לביצועים טובים יותר מבעבר. לדוגמה, פלטפורמות להלוואות חברתיות חיזקו את השימוש בכלים טכנולוגיים כדי לבדוק את הלווים באופן מהיר ויסודי יותר – שימוש טכנולוגי המאפשר להן לקבל יותר בקשות הלוואה, שיש ביכולתו אף לגרום לשיפור באיכות הלווים בשני פרמטרים: (א) היכולות הטכנולוגיות  שמביאות לכך שלווים טובים יותר פונים לבקש הלוואות מהפלטפורמות במקום מהבנק ומגורמי אשראי מיושנים אחרים, (ב) הליך החיתום שמבצעת הפלטפורמה מבוסס וחכם יותר ולכן יוביל לתוצאות טובות עוד יותר. גם למנהלי השקעות שימוש במכשירים אלה עשוי להביא לביצועים טובים יותר לאור זמינות המידע והתובנות החדשות שיתקבלו כאשר ינווטו את ההשקעות בעולם הניהול הפיננסי.
  4. מה יקרה לריבית? מאז המשבר של 2008 ועד היום הריבית בישראל, בארה"ב וברוב מדינות העולם מאוד נמוכה, עד כדי כך שלאורך משבר הקורונה לא ניתן היה להוריד עוד ריביות וההתערבות של הבנקים המרכזיים הייתה בעיקר בדרכים של הרחבה מוניטרית, רכישת אג"ח ממשלתי וקונצרני, הורדת ריביות עבור פלחים שונים ומבוקרים לכאורה של לקוחות הבנקים באמצעות הבנקים השונים, ועוד. הריבית הנמוכה היא כמובן אחד הגורמים שדחפו בעשור האחרון לעליית שערי המניות. ביחס לצעדים המוניטריים שננקטו קיימת ביקורת רבה מצד כלכלנים רבים החושבים שכל הסיפור עוד עתיד להתפוצץ לכולנו בפרצוף, וכשזה יקרה לא מומלץ להיות קרובים לשוק ההון.
  5. וכעת שאלת השאלות, מהו יחס הסיכון סיכוי אותו אתם מוכנים לקחת – עבורכם ועבור הלקוחות? זו שאלה אישית יותר מאשר אנליטית, אבל חשובה לא פחות; כמה סיכון אתם מוכנים לקחת עבור הלקוחות שלכם? המרחק של יועץ מההשקעה מהווה יתרון מסוים אך גם חסרון. האחריות מול הלקוח היא עצומה, ומחקרים (והניסיון מהמשברים האחרונים) מראים שהפחד מהפסד גדול משמעותית יותר מההנאה שברווח. בתקופה של תנודתיות רבה לא בטוח שהיכולת הנפשית של לקוחותיכם תעמוד בסיטואציה, ובאופן טבעי, רבים מהם יקנו ביוקר וימכרו בזול, ולהפסד הכספי תתלווה  עוגמת נפש רבה. השנה הקרובה מלאה בחוסר וודאות, כך שאם אתם מודאגים מהגורמים הרבים הבלתי צפויים הסובבים אותה, כדאי לכם לבצע חשיבה מחדש ואולי לבחור להשתמש בכלים אלטרנטיביים, חדשניים יותר מהכלים הקיימים בבורסה, אשר מציגים תשואות ליניאריות יותר ופחות מושפעים מהנעשה בשווקים.

לסיכום, מאוד סביר שאינכם יכולים להגיע למסקנה נחרצת בכל אחת מהשאלות הללו. מה שחשוב הוא שתקדישו את הזמן הזה, ככל שאנחנו מתקרבים לסיום השנה, להעריך מחדש את ההחלטות שקיבלתם בעבר, ולהגיע לאסטרטגיה חדשה שתסייע בשנה הקרובה.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל משותף ב-BTB, פלטפורמת ההשקעות וההלוואות החברתיות, לשעבר יועץ השקעות במרכז השקעות של בנק דיסקונט. 

לרגל חג הפסח – BTB ערכה כנס והרמת כוסית עבור יועצי משכנתאות מהמגזר החרדי

אתמול ערכנו כנס מיוחד בקיסריה יחד עם יועצי משכנתאות למגזר החרדי בשיתוף פעולה עם התאחדות יועצי המשכנתאות – מחוז צפון.
בכנס התמקדנו בחדשנות בתחום המשכנתאות, הצרכים הייחודיים של המגזר החרדי והצגת מסלולי המשכנתא שלנו.
ולסיום – לרגל חג הפסח הקרב ובא, ערכנו הרמת כוסית חגיגית. חג שמח!

קרא עוד »
משתתפי פורום Duns 100 לבכירי שוק ההון והפיננסים

שלומי תורג'מן בפורום DUNS 100: "עמוד השדרה של המדינה זה העסקים הקטנים"

אתמול התקיים פורום DUNS 100 השנתי לבכירי שוק ההון, בהשתתפות מנכ"ל BTB שלומי תורג'מן, ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד, ג׳ו כהן – מנהל הפעילות הגלובאלית של דן אנד ברדסטריט בישראל וב-CIAL, איציק אור – מנכ"ל כלל ביטוח אשראי ועורכי דין מהפירמות המובילות בישראל – עו"ד יעל וייס – שותפה במחלקת תאגידים וניירות ערך במיתר משרד עו"ד, עו"ד רונית אייזן אתגר – שותפה במחלקת שוק הון במשרד עו"ד פישר (FBC&CO), עו"ד איה יופה – שותפה מנהלת וראש מחלקת שוק הון וחברות בגולדפרב גרוס זליגמן ועוד.

קרא עוד »

גם אתם רוצים להרוויח יותר על הכסף שלכם? השאירו פרטים ונציג ממחלקת השקעות ישמח לחזור אליכם בהקדם:

אהבתם? נשמח אם תשתפו

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

פוסטים אחרונים

האמור לעיל כפוף לתנאי החברה, לתנאי השימוש ולהוראות הדין כפי שיעודכנו מעת לעת. אין לראות באמור לעיל התחייבות להשגת תשואה כלשהי ואין במידע על תשואות ו/או ריביות שהושגו בעבר כדי להעיד על תשואות ו/או ריביות שתושגנה בעתיד. אין באמור לעיל משום ייעוץ השקעות ו/או כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מיסוי המותאם לצרכי הלקוח. אין בנתונים אודות ריבית כדי להעיד על תשואה נטו. פעילות P2P בישראל מוסדרת תחת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), תשע"ו-2016; ט.ל.ח.

כל הזכויות שמורות ל-בי.טי.בי מקשרים הלוואות בישראל בע"מ 2014-2020, מוזס יהודה ונח 13, בית אגיש-רבד, תל אביב