דמיינו עולם בו לכל בעלי הדירות הייתה גישה לקופה ציבורית שהייתה משמשת אותם כשהנכס דורש שיפוץ, כשדייר מבריז בלי לשלם או אפילו מסרב להתפנות. משקיעים היו נוהרים במהירות רבה עוד יותר לאפיק ההקשעה הזה, לא?

מאת אלון כץ

דמיינו עולם בו לכל בעלי הדירות הייתה גישה לקופה ציבורית שהייתה משמשת אותם כשהנכס דורש שיפוץ, כשדייר מבריז בלי לשלם או אפילו מסרב להתפנות. ללא השתתפות עצמית וללא עמלות. משקיעים היו נוהרים במהירות רבה עוד יותר לאפיק ההשקעה הזה, נכון? זה רק אחת מנגנוני ההגנה שמציע מודל השקעה חדש שתופס תאוצה בישראל ובעולם: הלוואות עמית לעמית (Peer-To-Peer lending).

shutterstock_222658924

מודל השקעה חברתי

בעשור האחרון נטלו הלוואות עמית לעמית חלק נכבד מעוגת האשראי במשק, בעיקר בשתי מדינות: בריטניה וארה"ב. בבסיס ההצלחה של המודל האטרקטיבי, הן ללווים ולבעלי עסקים שזקוקים להלוואה והן למשקיעים שמחפשים אפיקים אטרקטיביים ומעוטי סיכונים, עומדים שישה עקרונות:
1. תשואה גבוהה
2. פשטות ונוחות
3. פיזור
4. חיתום
5. הגנה משפטית
6. פיקדון לערבות הדדית
הפלטפורמה הזו מושכת כל מי שיש לו כסף פנוי שנמאס לו לתת לכסף להרקיב בפיקדונות בנקאיים, שבסביבת הריבית העולמית הנמוכה הפכו ללא משתלמים בעליל.

כבר לא צריך להתפשר על תשואה נמוכה

השקעה בנדל"ן מחייבת סכום השקעה גדול ובתמורה התשואה תהיה סביב 3-5% ונלחצים בכל בוקר עם כל כותרת חדשה של שר אוצר כזה או אחר שמבטיח להרוס או לבנות או מה לא. בנוסף, צריך לשכור את השירותים של עו"ד מקרקעין, מתווך ואז בסופו של דבר צריך גם לנהל את הנכס ולהתמודד עם שוכרים ובלאי ושיפוצים והרבה כאב ראש. אפשר במקום זאת להשקיע בבורסה, אבל כדי ליהנות מתשואה גבוהה כדאי להיות כרישים, ואם אנחנו איננו הכרישים המשמעות היא שאנחנו טרף לכרישים האחרים.

shutterstock_281490632

כמה פשוט, ככה נוח

בהלוואות עמית לעמית התשואה הממוצעת היא 7.65% מרשימים ביותר. והכל נעשה בפשטות: חברת ההלוואות מאתרת את הלווים, בוחנת אותם לעומק, לאורך ולרוחב, ואנחנו נהנים משקיפות דרך פלטפורמה ידידותית ונוחה למשתמש.

פיזור, פיזור, פיזור

פיזור הוא אחד העקרונות החשובים בהשקעות, שכן הוא מאפשר לנו להגן על ההשקעה שלנו מפני נפילה כזו או אחר. כשמשקיעים בנכס אין פיזור כלל, וגם בשוק ההון הוא לא אופטימלי. להבדיל, מערכת ההלוואות של עמית לעמית מפזרת אוטומטית עבור המשקיעים את כספם על פני לווים רבים (למלווים כיום יש כ-60-70 הלוואות בתיק לאחר שנה), כך שגם אם לווה אחד נופל, הנזק מינימלי. הלווים שנוטלים את ההלוואות מגיעים מכל הסקטורים: אנשים פרטיים, אנשי עסקים, רופאי שיניים, מסעדנים, יבואנים, יצואנים ועוד.

חיתום מושלם

הלווים הפוטנציאליים עוברים שורה ארוכה של בדיקות, כלכליות ומשפטיות שמתבצעות על ידי דן אנד ברדסטריט, אנליסטים מומחים שנוברים על דו"חות בנקאיים של הלווים והערבים, ואז עומדים מול ועדת האשראי בכירה מטעם הדירקטוריון. הגוף היחיד בישראל שעוסק כיום בהלוואות מסוג זה הוא חברת BTB ישראל, שהוקמה בשנת 2012. ועדת האשראי שלה כוללת שני אישים שהם דוגמה למקצועיות הנדרשת והמקובלת בשוק.
ד"ר יעל בנימיני, מרצה לכלכלה באוניברסיטת תל אביב, החלה לכהן כדירקטורית ב-BTB לאחר שמילאה תפקידים בכירים בבנק לאומי וכיהנה כדירקטורית בחברות רבות שבבעלות הבנק, כולל לאומי למשכנתאות, בנק ישראלי ערבי, קשת ועוד. אלי קדוש,מכהן כיו"ר ועדת ההשקעות של חברת PPM. מילא במשך למעלה משלושים שנה מגוון רחב של תפקידים בכירים בבנק ישראל, בתחומי העסקים, מטבע חוץ, בנקאות, תנועות הון ומאזן התשלומים, שימש כיו"ר קרן השתלמות של בנק ישראל וייצג את ישראל בקבוצות עבודה בינלאומיות בארגון OECD , Euro-Start ועוד.

שריון משפטי

גם אם מפזרים השקעה ובוחנים אותה לעומק, עדיין נדרשת הגנה משפטית שתשמור על המשקיעים מפני תרחישים שונים. לכן בהלוואות עסקים לעסקים חותמים הלווים על ההלוואה מול עורך הדין שלהם, מחזירים את ההלוואה באמצעות צ'קים, חותמים על ערבות אישית ושטר חוב, מחתימים גם ערבים, כך שבמקרה הצורך קל להגיע ישר להוצאה לפועל. בארץ, בהתאם לנוהג בחו"ל, חברת BTB ישראל היא שנושאת בכל ההוצאות המשפטיות האלה.

משקיע למשקיע פיקדון

בהמשך לחלומות באספמיה על קופת הנדל"ן הציבורית, כל משקיע בהלוואות עמית לעמית מפריש אחוז אחד מכספו לטובת פיקדון שגדל מדי יום. אם חלילה לווה כלשהו פושט רגל, הפיקדון משלם את הקרן ואת הריבית במקום הלווה, עד שהאפיק המשפטי ממצה את עצמו ומשפה את הקופה הציבורית. אין עמלה על הפיקדון והכסף הזה מנוהל בחשבון נאמנות על ידי בנק לאומי. ישנן כיום בעולם יותר כ- 80 חברות שעוסקות בהלוואות עמית לעמית ועסקים לעסקים. בישראל, כאמור, היחידה שמציעה הלוואות כה מגוונות הכוללות גם אנשי עסקים היא BTB ישראל.

מחבר הכתבה הוא אלון כץ ,לשעבר יועץ השקעות במרכז השקעות של בנק דסקונט. בעל ותק של 6 שנים בשוק ההון ובעל MBA.

רוצים לקבל מידע נוסף אודות השקעות בשיטת ה-Peer-to-Peer? השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם