ניתן להשקיע בתחומים חדשניים כגון בהלוואות חברתיות מסוג PeertoPeer ובביטקוין. עם זאת, חשוב להבין מהם ההבדלים בין שני אפיקי ההשקעה והיכן כדאי להשקיע את הכסף.

מאת צוות BTB

הריבית במשק הישראלי נמצאת כיום בשפל חסר תקדים, ומשקיעים רבים מחפשים אפיקים חדשים ואטרקטיביים כדי שכספם יצבור רווחים, ולא ינוח סתם כך בתוכנית חיסכון בבנק שאינה צוברת תשואה בגלל הריבית האפסית. כיום, יש בתוך עולם אפיקי ההשקעה האלטרנטיביים לבורסה המשתוללת והלא יציבה ולתוכניות החיסכון לטווח ארוך בבנקים. ניתן להשקיע בתחומים חדשניים כגון בהלוואות חברתיות מסוג PeertoPeer ובביטקוין. עם זאת, חשוב להבין מהם ההבדלים בין שני אפיקי ההשקעה והיכן כדאי להשקיע את הכסף.

מהו מטבע הביטקוין?

ביטקוין (Bitcoin) הוא מטבע דיגיטלי מבוזר שנוצר בנובמבר 2008 על ידי בחור יפני המכנה את עצמו סאטושי נקאמוטו. את המטבע ניתן לשמור בתוכנה ייעודית המכונה ארנק, התוכנה מותקנת על שרת מרוחק או מחשב מקומי, וניתן לשמור את המטבעות בארנק, לסחור בהם, לרכוש שירותים ומוצרים שונים, לקבל תשלומים עבור שירות או מוצר ולהמיר אותם למטבע פיאט.

shutterstock_349951421

קל לשמור על מטבע הביטקוין ואין צורך להתמודד עם גופים פיננסים גדולים ומסורבלים, כל אחד יכול להשתתף בהנפקת מטבעות ביטקוין חדשים, הליך זה נקרא כרייה. למעשה קיימת אידיאולוגיה מאחורי המטבע הדיגיטלי שמטרתה לאפשר לכל אדם לנהל את כספו באופן עצמאי ובטוח, ללא תלות בבנקים, בממשלה או בגופים פיננסיים אחרים.

עסקים רבים ברחבי העולם אימצו את המטבע ומאפשרים לשלם ולרכוש באמצעותו מוצרים ושירותים שונים. אפשר להעביר את המטבע בקלות ובמהירות, חשוב לדעת שנכון לשנת 2015 יש בעולם כ21 מיליון מטבעות סך הכל. חשוב לציין כי הביטקוין מהווה אפיק השקעה תחרותי, ניתן לקנות מניות בביטקוין ולהשקיע בו באמצעות מכשירים פיננסיים מתקדמים כמו קרנות השקעה המתמחות בנושא, ובאמצעות השקעה באופציות על הביטקוין בפלטפורמות מסחר מסוימות.

עם זאת, חשוב לזכור כי מטבע הביטקוין טרם אומץ על ידי מערכות בנקאות בארץ ובעולם, יש גופים פיננסיים גדולים הטוענים כי מדובר בהונאה והם ממליצים לא להשקיע במטבע, אך למרות הסיכונים יש שאומרים שקיימת אפשרות להרוויח כסף רב למי שמחפש אפיק השקעה אטרקטיבי לטווח ארוך. ערכו של הביטקוין עלה במאות אחוזים תוך שנים ספורות, לפי מומחים שונים יש להתייחס להשקעה בביטקוין ככלי ספקולטיבי ארוך טווח שצמיחתו עשויה לקחת שנים, אך פוטנציאל הרווח הוא עצום, לכן ישנם משקיעים המוכנים לקחת את הסיכון.

מהן הלוואות חברתיות P2P?

בשנים האחרונות צצו פלטפורמות חדשות להלוואות חברתיות בשיטת Peer-To-Peer, או בקיצור הלוואות P2P. מאחר והבנקים מנצלים את כוחם וגובים ריביות גבוהות מהלווים מציעות חברות הP2P אלטרנטיבה משתלמת ללווים ולמשקיעים. הבנקים מציעים ריביות גבוהות על הלוואות לפרטים ולעסקים, ומצד שני הם מעניקים ריביות נמוכות ביותר על פקדונות, לכן אין זה פלא כי לווים ומשקיעים מחפשים אלטרנטיבות משתלמות יותר.

shutterstock_209358793

השקעה בP2P מאפשר ליהנות מתשואה גבוהה תוך פיזור סיכונים יעיל. חברות P2P מסייעות למעשה בפתרון מצוקת האשראי עמה מתמודדים משקי בית רבים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים.

ראוי לציין כי השקעה בהלוואותPEER-TO-PEER עדיפה על השקעה בביטקוין מאחר והסיכון נמוך יותר באופן משמעותי. מעבר לכך, ניתן ליהנות מתשואה אטרקטיבית בזמן קצר יחסית בהשוואה להשקעה בביטקוין המיועדת לטווח ארוך, ללא כל הבטחה כי ההשקעה תשתלם לבסוף. יש לזכור כי ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי מבוזר שאינו נמצא תחת פיקוח של רגולטורים או גופים פיננסיים מוכרים, בעוד שהכסף המושקע בפלטפורמות PEER-TO-PEER הוא ממשי ומאובטח, ניתן למשוך את הרווחים ובפלטפורמות מסוימות גם את הקרן באמצע התקופה לחשבון הבנק, ולמעשה משקיעים בעולם האמיתי והמוחשי וללא מינוף בצורה שקופה ופשוטה ולמעשה המשקיעים פועלים ממש כמו שהבנק פועל וגם עם הגנות דומות .

הלוואות Peer-To-Peer ניתנות לרוב לתקופה של 2-6 שנים, כספי המשקיע מפוזרים בין לווים רבים, בהתאם לגודל תיק ההשקעות. אמנם קיים סיכון כי לווה לא יעמוד בתשלומי ההחזר אך לשם כך החברות מפזרות את כספי המשקיע בהלוואות רבות, מבצעות אנליזות בשיטות שונות, מעניקות הגנות משפטיות ועוד. במרבית המקרים ניתן ליהנות מתשואה של 5-10% בשנה.

לסיכום, השקעה בהלוואות Peer-To-Peer נחשבת לאפיק כדאי ומשתלם לטווח קצר ובינוני, השקעה בP2P נחשבת לטענת מומחים רבים בטוחה יותר מהשקעה בביטקוין, אך כל משקיע חייב להעריך את הסיכונים בין שני אפיקי ההשקעה ולקבל את ההחלטה הנכונה והמשתלמת ביותר עבורו.

למידע נוסף אודות השקעה בהלוואות Peer-To-Peer השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם עם מידע נוסף