2016 לא היתה שנה כלכלית פשוטה בעולם כולו וגם לישראל. הנה הסיבות לכך שהשנה הנוכחית תניב לכם יותר כסף מהשנה הקודמת.

שנת 2016 התאפיינה בתנודתיות גבוהה בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם ובארץ. למעשה, השנה החולפת המשיכה את המגמות שאפיינו את השנים האחרונות בכלכלה הגלובלית. שיעור הצמיחה הנמוך המשיך להכות את התחזיות שצפו צמיחה גבוהה יותר, הבורסות ברחבי העולם המשיכו להיות תנודתיות ומסוכנות עבור המשקיעים, הריבית בארה"ב ובישראל המשיכה להיות נמוכה ביותר ובשפל חסר תקדים וגם שיעור האינפלציה במדינות המתקדמות המשיך להיות נמוך.

עולם הכלכלה בשנת 2016

שנת 2016 החלה עם קריסת הבורסה בסין, שהובילה למפולת בשאר הבורסות בעולם. מחירי הנפט המשיכו לצנוח מטה והגיעו לשפל הגדול ביותר בהם היו בעשור האחרון. השפל גרם לחשש מוצק לקריסתן של חברות ותאגידים בינלאומיים העוסקים בנפט וליציבותן של מדינות התלויות במשק זה. צניחת מחירי הנפט הובילה גם לירידות בכל השווקים הגלובליים.

לאחר תיקון חד במחירי הנפט והתאוששות הבורסה והכלכלה בסין, המשיכו השווקים בתנודתיות גבוהה. עם החלטת בריטניה בעקבות משאל העם לצאת מגוש היורו,  קרסו מניות הבנקים בבריטניה ב-50%.

אך דווקא הפאניקה בשל החלטת הברקזיט הובילה את המשקיעים לנצל הזדמנויות רבות.

בחירת דונלד טראמפ כנשיא ה-45 של ארה"ב הדהימה רבים וניפצה את כל התחזיות הקיימות. למרות כל הנבואות הקודרות, ובעיקר נבואות הזעם שאפיינו את מערכת הבחירות האחרונה בארה"ב, המשקיעים והשווקים הגלובליים אהבו את השינוי והבורסה בארה"ב התאוששה לפתע. עליות שערים נמדדו גם בשאר השווקים. לקראת סוף שנת 2016 ולאחר תקופה ארוכה הוחלט להעלות את הריבית במשק האמריקאי וכלכלת ארה"ב החלה לצמוח מחדש ולהפגין את חוסנה.

תחזית כלכלית לשנת 2017

שנת 2017 נפתחה זה לא מכבר במגמה חיובית ואנליסטים טוענים כי השנה תהיה רווחית ומשתלמת יותר עבור המשקיעים והשווקים הפיננסיים הגלובליים. לאחר התדהמה של הבחירות בארה"ב ועם העלאת הריבית במשק האמריקאי, הצפי הוא שאחוז האבטלה יקטן וכי הריבית תעלה בהדרגה במהלך השנה.

כמו כן, ניתן לראות כי הכלכלה העולמית החלה לצאת מהמשבר של שנת 2008, כאשר מדיניותו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ עשויה להוביל לשיפור ברווחי החברות האמריקאיות. בעקבות כך צפוי להיות גידול בהשקעות במשק האמריקאי שישפיע על שאר השווקים בעולם. הדולר ממשיך להתחזק, הוודאות בשווקים גוברת, מחירי הסחורות מתייצבים, והצריכה הפרטית צפויה להמשיך להוביל לצמיחה כלכלית בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם, לרבות ישראל.

לאחר משבר רגעי באירופה בעקבות ההחלטה על הברקזיט, שוק של מדינות האיחוד החל להתייצב. במיוחד לנוכח הארכת תכנית ההרחבה הכמותית (QE), ההארכה מתוכננת עד לסוף שנת 2017. הבנק המרכזי של אירופה החליט בנוסף על שורת צעדים התורמת לייצוב הכלכלה של הגוש, בין היתר צמצום ההיקף של רכישות האג"ח, ביטול מגבלת התשואה המינימלית ועוד.

באיטליה הוחלט להקים קרן לחילוץ הבנקים כדי להצילם מקריסה. גם השווקים באסיה מפגינים התאוששות והתייצבות בתחילת שנת 2017, לאחר שנה קשה.

הבנק המרכזי ביפן הותיר את הריבית במשק על כנה בשיעור 0.1%-, והחליט להמשיך לרכוש את האג"ח הממשלתי ב-80 טריליון יין לשנה. הכלכלה היפנית מתאוששת בהתאם לצפיות ובקצב מתון.               

מדד המחירים בסין החל לעלות לקראת סוף שנת 2016 ולמרות שהיא נותרה מתחת ליעד שהממשלה הציבה, עדיין הכלכלה צפויה לגדול.

מדוע שנת 2017 תהיה טובה יותר מ-2016?

לאור הסקירה שהבאנו בפניכם ובהתאם לתחזיות הצפויות ניתן לומר כי שנת 2017 תהיה טובה יותר בהשוואה ל-2016 עבור עסקים קטנים, בינוניים וגדולים, לתאגידים וכמובן גם למשקיעים. בין הסיבות המרכזיות לכך ששנת 2017 תהיה טובה יותר:

1. בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיא ארה"ב

2. התייצבות הכלכלה האמריקאית ויציאתה מהמשבר הכלכלי של 2008

3. התחזקות הדולר ועליית התשואות, כמו גם עלייה ברווחי החברות האמריקאיות החוזרות להשקיע במשק האמריקאי

4. עלייה בתוצר בישראל המשקפת גידול בהוצאות לצריכה פרטית בארץ

5. ירידה באבטלה

6. צפי כי הצמיחה במשק הישראלי תחזור להיות מבוססת על גידול ביצוא ופחות בגלל גידול בצריכה הפרטית

אז שתהיה כולנו המשך שנה רווחית ומהנה!