מכת מוות לכלכלה העולמית או דווקא גלגל הצלה לשווקים הפיננסיים שהתדרדרו בשנים האחרונות? מינויו של של טראמפ לנשיא ארה"ב טומן בחובו נבואות רבות, חלקן שליליות ואחרות דווקא אופטימיות מאוד. אז איך המינוי המפתיע ישפיע על העסק שלכם?

ב-20 בינואר 2017 עומד דונלד טראמפ להתחיל את כהונתו בבית הלבן כנשיא ה-45 של ארצות הברית. לאחר מערכת בחירות ארוכה וסוערת, שהחלה עם הכרזת טראמפ על התמודדותו בבחירות לנשיאות ארה"ב ביוני 2015, הביס טראמפ את יריבתו הילרי קלינטון מהמפלגה הדמוקרטית. לאורך כל קמפיין הבחירות הכריז טראמפ על משנתו הכלכלית העומדת להשפיע על כלכלת העולם וגם על חיינו כאן בישראל.

טראמפ, בשונה מרוב חברי המפלגה הרפובליקנית, אינו זקוק לתמיכת בעלי ההון בארה"ב מאחר והוא מיליארדר בפני עצמו, ומשנתו הכלכלית משנה את כללי המשחק מאחר והוא טוען כי בכוונתו להקים מערכת בריאות ממלכתית, להטיל מסים גבוהים יותר על עשירים, להגדיל ב-10% את המס המוטל על רווחי העתק של תאגידים אמריקאים הפועלים בשווקים הבינלאומיים, להקטין את נטל המס על מעמד הביניים, להעלות את הריבית בקצב מהיר יותר בארה"ב, ולבלום את המשך הזינוק במחירי הנדל"ן בשוק המקומי.

לאורך קמפיין הבחירות שלו טראמפ הציג מצע כלכלי חברתי ברור שמטרתו למנוע את המשבר הכלכלי הבא, שלדבריו נמצא כבר בפתח, ולהזניק את הצמיחה במשק האמריקאי לשיעור של 6%, כפליים משיעור הצמיחה בשנים האחרונות. טראמפ חשף את תכנית המס שברצונו להטמיע במשק האמריקאי, תוך ביצוע של רפורמה מקיפה במערכת המיסוי האמריקאית על מנת לפשט את מערכת המס, תוך כדי קיצוץ משמעותי בנטל המסים לכולם.

השפעת ניצחונו של טראמפ על הכלכלה העולמית

למרות שרבים חששו כי ניצחונו של טראמפ יביא לזעזוע בשווקים הגלובליים, האנליסטים ספגו מכה מתחת לחגורה מאחר והשווקים דווקא אהבו את השינוי הצפוי. לבחירתו של טראמפ לנשיאות ארצות הברית יש השפעה ישירה על הכלכלה העולמית מאחר ובכוונתו לחזק את המדינה, לעודד את החברות הגדולות להשקיע כדי ליצור משרות חדשות במשק המקומי, להקל על הקמת עסקים בארה"ב, ובכוונתו לעשות זאת גם באמצעות הפחתה משמעותית של נטל המס על חברות והורדת המס על הכנסה מהשקעות.

טראמפ הביע לא פעם את התנגדותו להסכמי הסחר החופשי, הסכמים שקודמו על אובמה וקלינטון, וכדאי לזכור כי הנשיא הנבחר ה-45 הצהיר לאורך כל הקמפיין כי "אמריקה תחילה", כלומר הוא עשוי להנהיג מדיניות כלכלית הכוללת הטלת מסי יבוא גבוהים, והגבלת מכסות על מנת לצמצם את הייבוא לארה"ב וכדי להגדיל את הייצור המקומי. יש לכך השפעה ישירה על הסחר והכלכלה בכל העולם, לרבות ישראל, והצפי הוא כי מהלך זה יוביל לצמצום מקיף ומשמעותי בכלכלה בכל העולם. עם זאת, ככל שארצות הברית חזקה יותר, כך טוב יותר למדינות הנמצאות עמה ביחסי ידידות ומקיימות עמה קשרי מסחר.

טראמפ התבטא לא פעם בכל הנוגע לקשרי המסחר עם סין, הוא מעוניין לחזק את ארה"ב ולגרום לחברות אמריקאיות המייצרות בסין להשקיע בכלכלה המקומית. טראמפ מתכנן לעודד את התאגידים להגדיל את השקעותיהם באמצעות הטלת מס גבוה על הרווחים שלהם בחו"ל, ובאמצעות הפחתה משמעותית של נטל המסים בארה"ב.

 

השפעת ניצחונו של טראמפ על הכלכלה בישראל

עד כה טראמפ הפגין חיבה ואהדה לישראל, הוא טען כי יפעל להעברת שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, ועל פי ההערכות יימשך שיתוף הפעולה ההדוק בין ארה"ב לישראל, ואולי שיתוף הפעולה בתחומים כמו אנרגיה וביטחון ילך ויגבר, ויש לכך השפעה על כלכלת ישראל, ובעיקר על התעשייה הביטחונית ותעשיית ההיי-טק. טראמפ הכריז כי בכוונתו להשקיע בתשתיות ובביטחון ולבנות חומה בין ארה"ב למקסיקו, נתון זה מעודד את התעשיינים הקטנים והגדולים בישראל העוסקים בענף הביטחון ובענפי התעשייה הכבדה והתשתיות.

עם זאת, מלחמת מכסים בין ארה"ב לסין, יחד עם ההאטה המתמשכת בכלכלת סין, עשויים להשפיע על כלכלת ישראל בגלל תנודתיות גבוהה בשערי מטבע, חיזוק הדולר, צמצום הסחר העולמי ופגיעה בצמיחה בכל השווקים הגלובליים, כולל ישראל. הסינים עלולים להשקיע פחות בישראל בהיי-טק ובענפים אחרים, ומאחר וסין נחשבת ליריבתו של טראמפ, מדינת ישראל תיאלץ להלך על חבל דק עם קשריה עם הענק הסיני, וזאת כדי לא לעורר את חמתו של טראמפ, ועשויות להיות לכך השלכות ישירות על הכלכלה המקומית.

לכן, בחירתו של טראמפ עשויה להשפיע משמעותית בעיקר על עסקים קטנים בישראל המעוניינים להרחיב את פעילותם מעבר לים. עם זאת, העלאת הריבית בארה"ב עשויה להוביל בסופו של דבר גם לעליית הריבית בארץ, ועסקים קטנים יוכלו ליהנות מתשואה גבוהה יותר על השקעותיהם, ואם קשרי המסחר עם ארה"ב יתחזקו, עסקים קטנים ובינוניים יוכלו להתרחב וליהנות מגידול ברווחים ומהשקעות טובות יותר באפיקים שונים.