בשנים האחרונות מתפתח במהירות תחום פיננסי חדש של הלוואות העוקפות את המוסדות הפיננסיים הרגילים, ובראשם את מערכת הבנקאות. לפני למעלה מעשר שנים החלו לקום פלטפורמות חדשות של זירות להלוואות חברתיות הנקראות P2PL, כלומר הלוואות בין עמית לעמית. ההלוואות החברתיות חותרות תחת המונופול של הבנקים וחברות האשראי והן מאיימות לשנות את כללי המשחק ואת התחום הפיננסי בארץ ובעולם.

אמנם, תחום ההלוואות החברתיות בישראל עדיין נמצא בחיתוליו אך כבר כיום יש מספר שחקנים בולטים המציעים הלוואות נוחות עם ריבית אטרקטיבית ואפשרות קוסמת למשקיעים ליהנות מתשואה גבוהה ומשתלמת, ומהשקעה בעלת רמת סיכון נמוכה. עם זאת, יש חברות P2P המתמקדות בהלוואות לאנשים פרטיים בעוד חברות אחרות, ובראשן BTB מציעות הלוואות בעיקר לבעלי עסקים לאחר בדיקה קפדנית של הלווה ויכולת ההחזר שלו. היתרון בהלוואות לבעלי עסקים מול אשראי צרכני בסכומים קטנים נמצא בכך שניתן לבדוק היטב את העסקים של בעל העסק וכך לדעת שיוכלו לשרת את החזר ההלוואה, לקבל ערבים להחזר ההלוואה ועוד בעוד שהידע על אדם פרטי שכיר מצומצם מאוד. התחום מתאפיין בצמיחה גבוהה בשנים האחרונות ותשואות נאות מאוד ללווים.

הזירות להלוואות חברתיות P2P החלו להתפתח לפני למעלה מעשור, עם זאת רק בחמש השנים האחרונות ניתן לראות גידול משמעותי בהיקף פעילותן. כדאי לדעת כי בארה"ב התחום התפתח וצמח בשיעור חד של כ-150% מדי שנה, וכמעט 25% מכל ההלוואות הצרכניות בארה"ב היו באמצעות הזירות להלוואות חברתיות.

גם בבריטניה חל גידול מואץ בתחום ההלוואות החברתיות, הממשלה המקומית החליטה להזרים אשראי בגובה 200  מיליון שטרלינג להלוואות לציבור הרחב באמצעות פלטפורמת P2P של חברות ZOPA  וFunding circle הנחשבות למהגדולות ומהמובילות בתחום זה.

ראוי לציין שמדובר באחת ההשקעות האטרקטיביות ביותר עבור המשקיע הישראלי, במיוחד כיום לנוכח הריבית האפסית במשק, הנדל"ן היקר שמציע תשואה בשיעור ממוצע של כ-3% והבורסה התנודתית והמסוכנת.

סיכון נמוך לכספי המשקיעים

חברות ה-P2P בארץ מציעות למשקיעים המקומיים אפשרות חדשה ומלהיבה להשקעת כספם. השקעות בהלוואות חברתיות נחשבות לבטוחות ביותר, לכל חברת P2P יש מנגנון מעט שונה לכן חשוב לבחור חברה אמינה ומובילה כמו חברת BTB הפועלת בארץ החל מפברואר  2014, נתנה הלוואות בסכום הגבוהה ביותר (כ95 מליון נכון ליוני 2017, ובתשואה ממוצעת למשקיעים של כ 7% ).

להלוואות חברתיות יתרונות רבים עבור המשקיע, במקום לבחור אפיקי השקעה המניבים תשואה נמוכה ניתן באמצעות הלוואות עמיתים ליהנות מתשואה ממוצעת בשיעור של כ7%-6%, תשואה עליה רק ניתן לחלום באפיקי השקעות אחרים.

כדי להמחיש את היתרונות בהשקעה בהלוואות חברתיות אנו מביאים בפניכם את עדותו של רן אליהו. רן בחר להשקיע את כספו בחברת BTB, עדויות דומות ניתן לקבל מכל החברות הפועלות בזירת ההלוואות החברתיות. רן, הוא משקיע טיפוסי הנוהג לפזר את כספי ההשקעה שלו באפיקים שונים כדי למזער סיכונים, לדבריו: "בחרתי לא לשים את כל כספי ההשקעה שלי בסל אחד, לכן אני משקיע באפיקים שונים ומגוונים. לאחר ששמעתי מחברים על זירת ההלוואות החברתיות של חברת BTB החלטתי לברר את הנושא ולבדוק אותו לעומק. שוחחתי עם נציגי השירות ויועצים בחברה, לאחר שיחה טלפונית תיאמתי פגישה במשרדי החברה וגיליתי אנשי מקצוע רציניים המציעים פתרון אטרקטיבי לכספי הפנוי. ברצוני לציין כי מאחורי המנהלים בחברה ישנו פקדון לערבות הדדית שאליה כל המפקידים מפרישים 2% באופן חד פעמי והיא מגנה עלי ועל משקיעים אחרים ממקרים של פיגור בתשלום של לווה".

רן ממשיך ואומר: "כמו בכל תחום ודבר חדש בחיי, החלטתי להשקיע בהתחלה סכומים קטנים כיוון שחששתי לכספי. לאחר תקופה קצרה זכיתי לתשואה גדולה בהרבה מאפיקי השקעה אחרים בהם השקעתי את כספי,  ניסיתי אף למשוך את הכסף החוצה ועשיתי זאת תוך מס ימים ללא שום עמלה ולכן הפקדתי שוב והגדלתי בהדרגה את הסכום, רק אתמול הוספתי עוד 20,000 ₪ לחשבון הנאמנות  בחברה. עלי לציין כי השקעה זו מניבה עבורי תשואה גבוהה, יש באתר ממשק ידידותי נוח, אין בלבולי מוח מיותרים, איני צריך לצאת מהבית או לבזבז זמן בשיחות טלפון ופגישות מחוץ לבית, וכל העבודה אונליין".

הטיפים של רן למשקיעים כמוך הם: "כדאי לבחור בקפידה את החברה, עליך לברר היטב מי עומד מאחוריה, וכיצד הם מבטיחים את כספך. אני בחרתי בחברת BTB לאחר ברור מעמיק, החברה הוקמה לפני למעלה משלוש שנים, הם העניקו הלוואות בגובה 90 מיליון שח עד היום ומאחר וכספי המשקיע מחולקים בין הלוואות שונות מדובר בהשקעה בעלת סיכון נמוך, ויש גם פקדון לערבות הדדית. ההפקדה לפיקדון ערבות הדדית נועדה להגן על המלווים במקרה בו לווה אינו מצליח לשלם חזרה, הפיקדון מחזיר את הכסף למלווים את להשלמת הגבייה מהלווה או הערבים".

רוצים לדעת כיצד גם אתם יכולים להרוויח מהשקעה ב-BTB 2017? השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם עם פרטים נוספים!