39 חברות מתוך 447 החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה פרסמו אזהרת עסק חי בעונת הדוחות

מסגריה הנכללת במגזר "העסקים הקטנים"

בתחילת חודש ספטמבר ראינו בעיתון גלובס (כתבתם של אביב לוי, שירי חביב, ולדהורן ורון שטיין במדור שוק ההון- 2-3 ספטמבר) כי כמעט 9% מתוך 447 החברות הציבוריות שמניותיהן נסחרות בבורסה המקומית צירפו לדוחותיהן אזהרות בדבר "ספקות משמעותיים לגבי המשך קיומו של הגוף המבוקר כ'עסק חי'", ולצד אלו עוד כ-18 חברות פרסמו אזהרות אחרות מטעם רואי החשבון המבקרים בנוגע לעצמן או לחברות קשורות.

מבחינת הפסדים למשקיעים ניתן לראות ירידות של עשרות אחוזים מתחילת השנה במניות החברות.

התעניינו לבדוק מה הפער בסיכון בהשקעה בתאגידים הללו אל מול העסקים הקטנים במשק הישראלי, ולשם כך בדקנו את הדוחות הרבעוניים האחרונים (רבעון 2 2019)  של 2 הבנקים הגדולים – לאומי ופועלים.

בחינה של דוחות הבנקים הגדולים מציגה נתון טוב בהרבה, לא שזה מפתיע בעולם בו כל שנה אנו עדים לכך שהבנקים מרוויחים תשואות גבוהות ורווחים גבוהים יותר ויותר ע"י שימוש בכספי הציבור (בעיקר) בתמורה לתשואה אפסית אותה מקבל אותו הציבור. ניתן לראות שהפיגור והחוב בסיכון באשראי לעסקים קטנים ובינוניים במערכת הבנקאית עומד כיום על כ-1.7% בבנק פועלים, וכ-1.2% בלבד בבנק לאומי. זאת, בהתעלם מכך שלחלק מאשראי זה ישנן בטוחות וחלק נוסף סביר שהבנק יצליח להסדיר – כך שבסופו של דבר הנתון יהיה עוד טוב יותר.

אלון כץ, מייסד ומנכ"ל BTB

נתונים אלה מראים בצורה ברורה את הפער המעוות והלא מוצדק בין נתינת אשראי מצומצם לעסקים קטנים אל מול חובות העתק ל"טייקונים" ולחברות הענק. הציבור הרחב לא באמת מעדיף שכספו ינתן כאשראי לטייקונים על חשבון העסקים הקטנים. הציבור פשוט התרגל להשקיע בנכסים מסוכנים אלה על ידי השקעה בקופות גמל, קרנות פנסיה והשקעות אחרות המנוהלות ע"י "מומחים" בבתי השקעות וגופים מוסדיים – שמשכנעים את הציבור להעדיף את הטייקונים. ומה עם הבנקים? לבנקים נשארת כל האופציה ליצירת תשואה אמיתית עם פיזור כספים אמיתי (בישראל כיום על פי בדיקת "דן אנד ברדסטריט" יש כ-590,000 עסקים קטנים עם צמיחה של כ-10,000 עסקים נטו בשנה).

כיום עם הטכנולוגיות החדשות ניתן להפסיק לשים גורלנו אצל מנהלי השקעות בגופים מיושנים. הטכנולוגיה מאפשרת לנו לקבל את כל הפרטים הרלוונטיים בנוגע להשקעה תוך דקות – ובניית תיק השקעות בידי יועץ כבר לא מגלמת שום יתרון. כך, הטכנולוגיה שפיתחו חברות ה-P2P למשל, מאפשרת להחליף את הבנק ולהרוויח כמו שהבנק מרוויח. הטכנולוגיה מאתרת עבור המשקיעים לווים איכותיים רבים, ובפיזור מהיר ואוטומטי מעניקה להם הלוואות בתנאים שוברי שוק. כך, כל אדם יכול להפקיד כמעט כל סכום החל מכמה אלפי שקלים בודדים, וליהנות מתשואה גבוהה מהמקובל בשוק. משקיעי BTB למשל, מרוויחים באופן עקבי ריבית שנתית בגובה של כ-6.8% כבר מאז שנת 2014.

הכותב הוא אלון כץ, מייסד ומנכ"ל משותף ב-BTB ישראל, פלטפורמת ההלוואות החברתיות המתמחה בהשקעה בבעלי עסקים קטנים ובינוניים בישראל.

לפרטים נוספים על השקעה בבעלי עסקים קטנים השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם.

[contact-form-7 id="7776" title="טופס יצירת קשר מגזין חדש"]