זה לא סוף העולם, היו מגפות קשות וגם מהן העולם יצא. אך המצב רק מדגיש את העוצמה של הכלכלה הלוקאלית וחוסנם של העסקים המקומיים. אנחנו מעדכנים את נהלי האנליזה שאנו מבצעים על העסקים.

מתברר שצדקנו. כבר 6 שנים שמטיחים בנו: “לתת הלוואות לעסקים”? עם כסף של הציבור? אתם ולא הבנק?! ואחרי כארבע וחצי שנים בהם הראינו הצלחה מסחררת, הציעו לנו: “מדוע שלא תנפיקו? עכשיו זה הזמן…” 

ואנחנו ענינו – לא! אנחנו כאן בשביל הציבור ובשביל בעלי העסקים. אנחנו לא רוצים להיות מוטרדים ממחיר המניה או מהמצב בשווקים. אנחנו רוצים לעסוק בפיתוח הטכנולוגיה שלנו, בקשר עם העסקים, בגיוס עוד ועוד לקוחות ולא במדדים שונים או בסנטימנטים שמושפעים מאירועים חיצוניים. אנחנו מאמינים מאוד בעסקים ובצמיחה שלהם. לא יעלה על הדעת שכל הדוחות הכלכליים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרדי הכלכלה והאוצר והרשות לעסקים קטנים, יבהירו שהעסקים הקטנים הם מנוע הצמיחה של הכלכלה הישראלית ועדיין היחס שהם מקבלים מהמערכת הבנקאית יוצר אצלם מחנק אשראי. אנחנו עוסקים בכלכלה הריאלית ומגבים זאת בביצועים של העסקים שלנו יחד עם עַרֵב (צד ג’) שמאמין בהם.

שלומי תורג'מן ואלון כץ, מייסדי BTB ומנכ"לים משותפים

שכללנו במשך השנים האלו את הדרך בה מבוצעת האנליזה על העסק ופיתחנו המון טכנולוגיות חדשות ומתקדמות לייעל את התהליך. והמשקיעים רואים זאת – המערכת שקופה לכל הלקוחות שלנו עם אזור אישי לכל לקוח בו מצוי כל המידע על כל ההלוואות בהן הם נוטלים חלק, בכל זמן נתון ומכל מכשיר.

אנחנו מאמינים בעסקים הישראליים, ולאור זאת, על אף הצעות מפתות ממספר גופים מוסדיים – לא הסכמנו לקבל את תכתיבים והעדפנו להמשיך לעשות את העבודה בעצמנו ולפתח עוד ועוד יכולות שיאפשרו לנו לצעוד יחד עם הציבור הרחב. מדיניות זו גרמה לכך שיש לנו היום פלטפורמה משגשגת עם אלפי משקיעים מן הציבור. כולם נהנים מתיק הלוואות מגוון, אותו אנחנו מכנים “אגרת חוב החלומות”, אותה אנחנו יוצרים באמצעות טכנולוגיה ייחודית פרי פיתוחה של BTB הקרויה B-MATCH. טכנולוגיה זו מפזרת את תיקו של המשקיע בכל יום בצורה דינמית ואוטומטית לעוד ועוד הלוואות, מתוך מטרה להגיע לפיזור משמעותי, כך שלא יותר מ-0.2 אחוזים מכספו של משקיע ניתן כהלוואה לעסק אחד. באמצעות טכנולוגיה זו אנו חושפים את המשקיעים שלנו למאות רבות של עסקים המגובים בערבים וכולם נהנים ומריבית שנתית ממוצעת של כ-6.8%.

בחודש פברואר הרוויחו המשקיעים ריבית ממוצעת של 0.47% נטו, ובחודש מרץ הרווח צפוי להיות זהה.  למזלנו הרב, אין לנו מדד או קשר למדד שיגרום להשפעה של משבר הקורונה על BTB או על המשקיעים של BTB. העסקים שלנו מגוונים מאוד ואנחנו עובדים מול יותר מ-40 סקטורים שונים במשק, ומצויים בקשר עם כולם. משבר הקורונה רלוונטי בעיקר לחברות רב לאומיות ולבורסה שמושפעת ממצב הרוח.  בזמן שמהדורות החדשות מלחיצות את הציבור ובזמן שהפוליטיקאים מקבלים החלטות, העסקים שלנו ממשיכים לעבוד. יש לזכור שתקופות מאתגרות לא חדשות לעסקים שלנו – הם התמודדו עם שנה בה התקיימו שלוש מערכות בחירות ומספר סבבי לחימה בדרום, והם ממשיכים לפעול בחוסן בעיקר כי הם יודעים שאין מה לצפות מהממשלה או המדינה.

זה זמן רב שהשווקים ציפו למשבר – וכעת הם קיבלו אחד. כאמור לעיל, העסקים הקטנים רגילים כבר שנים לדאוג לעצמם, הם מעולם לא ביקשו לקבל הנחות מיוחדות ואין להם ייצוג פוליטי. מדובר באנשים מוכשרים שלוקחים את גורלם בידיהם ומכירים הכי טוב את המשפט ‘אם אין אני לי, מי לי’. אנחנו הגוף הראשון שמתייחס לעסקים הקטנים בצורה שונה, מדבר עמם בגובה העיניים, ולא רק מחמיא להם אלא גם מחבר אותם עם הציבור ומספק להם הלוואות שמאשרות להם צמיחה. ולא. שלא כמו בפוליטיקה, זו לא הבטחת סרק אלא המציאות שיצרנו ומתקיימת כבר למעלה מ-6 שנים, מדי יום.  

כמובן שאיננו פועלים בניתוק מהמציאות וללא מחשבה. בתקופה זו בה הקורונה מכה חזק בסקטורים מסוימים איננו יכולים להתעלם מן הסיכון שבהשקעה בסקטורים אלה, ולאור זאת אנחנו מעדכנים את נהלי האנליזה שאנו מבצעים על העסקים, ובודקים לעומק האם לעסק שפונה אלינו יש יכולת לעבור מספר חודשים בהם תידרש עבודה מהבית או שאולי יהא גם סגר מוחלט. שעבוד של נכסים או כספים הפך להיות רלוונטי לא פחות, וכיום, למעלה מ-35% מהתיק של BTB מגובה בשעבודים.

בימים בהם הבנקים סוגרים סניפים (עוד לפני המשבר), מפסיקים לקבל קהל, והמוסדיים מחמירים את התנאים ועסוקים יותר באפקט של מדד הפחד מאשר בעניין עצמו – BTB היא המקום להיות בו. אנחנו ממשיכים כרגיל. אנחנו נגישים למשקיעים שלנו ולסוכנים וליועצים שמייצגים אותם. נמשיך לייצג את הכסף של המשקיעים שלנו בתבונה ובאחריות ולספק ריביות גם בימי קורונה.

הפחד לדעתנו מוגזם. צריך כמובן להיזהר אך היסטריה לא תסייע. אנשים ימשיכו לצרוך, לקנות, לחגוג וכבר אנחנו רואים הרבה מן העסקים שלנו שמרוויחים דווקא מההתנהלות ההיסטרית של הציבור.  עסקים אחרים מבצעים התאמות למצב. נראה שיתרון משמעותי הוא העובדה שאנשים כעת לא טסים לחו”ל ומי שנשאר בביתו ובישראל מכין את ביתו לפסח, צורך יותר ריהוט, שירותים ועוד. 

זה לא סוף העולם, היו מגפות קשות וגם מהן העולם יצא. הבידוד התעופתי הוא בהחלט מצב שלא היה כמותו אך זה רק מדגיש את העוצמה של הכלכלה הלוקאלית וחוסנם של העסקים המקומיים. אנו קוראים לכם וללקוחות שלכם להתנהל בתבונה.

מייסדי BTB שלומי תורג'מן ואלון כץ התארחו לראיון בעיתון "משאבים – עיתון למקבלי החלטות" על פעילות בעלי העסקים בתקופת משבר הקורונה.

לראיון באתר משאבים:
https://bit.ly/33sZxwA

יש לכם שאלות? רוצים לשוחח איתנו? השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם:

[contact-form-7 id="7776" title="טופס יצירת קשר מגזין חדש"]